۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۰۴۹۹۱
آیت الله سبحانی:

شورای عالی تعطیلات حوزه را به حداقل برساند| طلاب هویت حوزوی خود را حفظ کنند

شورای عالی تعطیلات حوزه را به حداقل برساند| طلاب هویت حوزوی خود را حفظ کنند
حضرت آیت الله سبحانی با انتقاد از تعطیلات زیاد حوزه تأکید کرد که شورای عالی و مدیریت حوزه باید برای به حداقل رساندن تعطیلات برنامه ریزی و چاره اندیشی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه"يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات" گفت: خداوند متعال این آیه را در حق طالبان علم نازل کرده است.

وی افزود: خلاق متعال دوگروه مؤمنان و کسانی که به آن ها علم داده شده را درجه بندی می کند، اگر بخواهیم از این درجات بهره مند شویم باید شبانه روز کار کنیم، دروس از امروز تعطیل می شود و اگر به مطالب علمی توجه نشود فراموش خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تعطیلات فرصتی برای مطالعات فقهی و اصولی و تقویت معلومات است، اظهار داشت: اگر طلاب در حوزه هستند باید مباحثه کنند و اگر در قم نیستند باید با دوستان هم تراز خود بحث علمی و فقهی را آغاز کنند.

وی ادامه داد: اگر طلاب می خواهند به جایی برسند نباید در مدت تعطیلات منقطع از تحصیل و تدریس باشند و الا نمی توانند به جایگاه بالایی دست پیدا کنند، طلاب در مدت تعطیلات نباید بیکار باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که شورای عالی و مدیریت باید برای تعطیلات حوزه چاره اندیشی کند، ابراز داشت: در طول سال به دلیل میلادها، وفیات، نوروز و گاهی به دلیل فوت شخصیت ها حوزه تعطیل می شود و اینگونه چیزی برای درس باقی نمی ماند.

وی عنوان کرد: اسلامیت جمهوری اسلامی به حوزه قائم است و اگر حوزه فعال نبوده و تعطیلات این چنینی داشته باشد به جایی نمی رسد، باید فکری برای تعطیلات کنیم تا حداقل در طول سال 150 روز درس برقرار باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: سابقا در حوزه های علمیه صبح و عصر و حتی گاهی شب درس ها برقرار بود اما در حال حاضر اکثر درس ها در صبح متمرکز شده و درس های کمی در عصرها وجود دارد که به علمیت حوزه ضربه می زند؛ آقایان باید برنامه ریزی و چاره اندیشی کنند که تعطیلات را به حداقل برسانند.

وی با تأکید بر حفظ هویت حوزوی توسط روحانیت اضافه کرد: طلاب باید کوشش کنند که هویت حوزوی آن ها محفوظ باشد و هویت حوزوی را با هویت دانشگاهی مخلوط نکنند، هویت حوزوی استقلال دارد و سبک تدریس در حوزه باید به همان حالت قبلی محفوظ باشد، در عناوین هم باید از مانند حجت الاسلام و حجت الاسلام والمسلمین استفاده شود نه این که کلمات دیگران را استفاده کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: نباید شخصیت خود را در شخصیت دیگران ذوب کنیم، دیگران باید از حوزه و حوزویان الگو بگیرند و هویت حوزه محفوظ بماند، سنت هایی مانند مباحثه و تقریر درس استاد به وسیله شاگرد فاضل باید محفوظ باشد.

وی در پایان گفت: متأسفانه وقتی حوزه تعطیل است کتابخانه ها هم تعطیل می شود، 17 روز تعطیلی در ابتدای سال چه معنایی دارد، این بدان معنا است که از دیگران تأثیر گرفته ایم؛ بنابراین برای این موضوعات باید برنامه ریزی دقیق شود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

 
تعداد بازدید : 2
محمد قمین
ارسال نظرات